3 redenen waarom je beter geen ontbijt overslaat

16 januari 2013 - 21:07 Gezond Ontbijten

Slechts weinig mensen slaan hun lunch of avondmaal over, maar heel wat mensen vergeten te ontbijten. Nochtans kan het overslaan van een ontbijt een negatieve impact hebben op uw gewicht en uw vitaliteit. Ook leidt het tot het sneller eten van ongezonde tussendoortjes.

Sommige slaan het ontbijt over om verschillende redenen. De één heeft geen honger, de ander heeft geen tijd, men houdt niet van ontbijtvoeding of ze proberen gewicht te verliezen. Als jij je ontbijt overslaat, dan zijn hier drie goede redenen om dit in het vervolg niet meer te doen.

Gewichtsbeheersing

Studies tonen aan dat personen die gezond ontbijten over het algemeen slanker zijn dan personen die hun ontbijt over slaan. Het ontbijt overslaan is een slechte gewichtsbeheersings strategie. De meeste personen hebben dan een grote honger voor dat de lunchpauze aanbreekt en eten dan te veel in één keer, waardoor ze neto niet midner calorieën geconsumeerd hebben, integendeel.

Beter voedingspatroon

Veel ontbijtproducten zoals fruit, zuivelproducten en granen ,die veel vezels bevatten, bieden belangrijke nutriënten. Het is ook het soort voedsel dat minder snel gegeten wordt op andere momenten van de dag, dus is uw voedingspatroon gevarieerder. Een stuk fruit eten bij een proteïne shake of bij een kom gezonde ontbijtgranen zorgt ervoor dat u voldoende fruit eet waardooru extra vitamines en vezels eet.

Slechts weinig mensen drinken melk op andere momenten dan het ontbijt. Een formula 1 shake maken met wat magere of halfvolle melk zorgt ervoor dat u uw dagelijks hoeveelheid calcium binnen krijgt. Daarnaast zult u zich energieker voelen in de ochtend. 's ochtends is de brandstoftank van uw lichaam leeg, dus moet deze gevuld worden om weer vooruit te kunnen geraken.

Mentaal sterker

Een gezond ontbijt kan je mentaal ook sterker maken. Bij een vezel- en proteïnerijk  ontbijt dat voldoende koolhydraten bevat gaat uw bloedsuikerspiegel minder schommelen, waardoor u niet alleen minder geneigd bent om ongezonde tussendoortjes te eten maar je zult ook beter kunnen nadenken waardoor je productief en energiek blijft tot aan het middagmaal.